Miten perintä ulkomailla toimii?

Perintä ulkomailla alkaa vapaaehtoisella perinnällä. Jos perintä ei tuota tulosta, saatavan perintä siirretään kohdemaan perintätoimiston hoidettavaksi.

Perintä ulkomailla tarkoittaa sitä, että laskuttajan eli toimeksiantajan osoite on Suomessa ja laskutettavan asiakkaan osoite on ulkomailla. Perintä ulkomailla alkaa kirjallisella maksuvaatimuksella, joka lähetetään asiakkaalle Suomesta käsin seuraavana arkipäivänä siitä, kun lasku on tallennettu järjestelmään. Siinä asiakkaalle annetaan maksuaikaa 14 vuorokautta. Lue lisää, milloin voit jättää laskun Pikaperintään.

Jos asiakas ei maksa ensimmäistä maksuvaatimusta 14 vuorokauden kuluessa, asiakkaalle lähetetään toinen maksuvaatimus Suomesta käsin, jossa on myös maksuaikaa 14 vuorokautta.

Ellei tämä tuota tulosta, ulkomaan perintää jatketaan niin, että saatava siirretään paikallisen toimiston hoidettavaksi. Kun asiakkaan osoite on Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa tai Virossa, tästä ei aiheudu toimeksiantajalle lisäkustannuksia. Jos asiakkaan osoite on Ruotsin, Norjan, Tanskan tai Viron ulkopuolella, olemme yhteydessä toimeksiantajaan ja annamme suosituksen jatkotoimenpiteistä.

Jos saatavaa ei makseta vapaaehtoisen perinnän aikana, olemme yhteydessä toimeksiantajaan ja neuvottelemme mahdollisista oikeudellisista toimenpiteistä velan perimiseksi.

Kun asiakkaan osoite on Ruotsin, Norjan, Tanskan tai Viron ulkopuolella, olemme yhteydessä toimeksiantajaan ja annamme suosituksen jatkotoimenpiteistä.